Popüler Sinema

Paylaş
Tarih - 09 Mayıs 2014 Cuma - 1567 kez okundu

Sinema ve Gezi Direnişi

Gezi direnişi: solun, ulusalcıların ve Kemalistlerin hükümetle karşı karşıya gelmesi ve mücadelesi olarak algılandı. Doğru bir tespit olsa da sonrasındaki sosyal olguları çok az insan sorguladı ya da araştırma gereği duydu. Ve bazı gelişmeler görünmedi ya da görünmezden gelindi. Gerçek şu ki sol Türkiye’de ilk defa bir tecrübe edindi. Bu tecrübeye değindikten sonra yazımızın sinema ile ilgili kısmına değineceğiz.

Türkiye’de sol hiçbir zaman komu bir yaşam tarzını tecrübe etme fırsatı, imkânı bulamadı. Solun varlığı ve tecrübesi sadece eylemlerle sınırlı kaldı. Sol, özellikle öğrenci ve gençlerden taban buldu. Halkları kuşatacak ne bir projesi ne de bir teorisi oldu. Sol, öğrencilerin protestolarıyla diriliğini ve heyecanını devam ettirerek varlığını korumaya çalışıyor. Tabii bütün bunlar solun hayali olan komu yaşam için anlam ifade etmedi. Solun komu beklentisi hep soyut kaldı. Bunu hayata geçiremedi. Hayata geçiremediğinden bunun nasıl bir şey olduğu neye benzediğini konusunda somut bir verisi oluşmadı. Ama bir ağaç eylemi solun hayalini gerçekleştirme fırsatını sağladı.

Sol, ilk defa ortak bir yaşam alanı oluşturma heyecanı yaşadı. İlk defa ortak bir platformla kendilerine özgü bir alan var ettiler. Sol belki ilk defa eylemlerine ailelerinden somut destek gördüler. Sol, ilk defa ideolojik olmayan, sol sempatizanı olmayan halktan insanları kendi saflarında görme imkânı buldu. Sol ilk defa, hayali olan komu yaşamını kısa süreliğine hayata geçirme imkânıbuldu. İşte sol hala bunun heyecanını yaşıyor ve heyecanını üzerinden atamadı.İlk defa söylemlerinin gerçekleşebileceğine inandılar. Ve bunu tecrübe ettiler. Sol, hala şaşkın ve heyecanlı. Bu tecrübeyi geliştirme ve ileriye taşıma projeleri üzerinde tartışmalar yapıyorlar. Sol, bu tecrübeyi nasıl, ne şekilde okuyacağıüzerinde tartışmalar yapmakta.

Sol, ilk defa bütün versiyonlarıyla bir araya geldiği gibi İslamcılarla aynı safta yer aldı.İslamcı kesimlerden destek aldı. Ve ilk defa sol yaptığı, organize ettiği bir eylem karşısında hükümet geri adım attı. Ve kitlenin gücü kabullendi. Hükümet masaya oturdu. Bunlar sol için hayal iken, kendileri bile inanmazken, gelişmeler karşısında şaşkınlık ve heyecanlarını gizli yemediler.

Ve sol, tecrübesizliği nedeniyle durumu lehine çeviremediği gibi, eksiklerini gördü. Şaşkın ve heyecanla olsa gerek ellerindeki avantajı kaybettiler. Ama bir daha ki sefer de bunu lehine çevirme konusunda çalışmalara başladılar. Sol, gezi direnişi enine boyuna masaya yatırdı. Artı eksiklerini çıkarıp, ilerleyen zamanlar bu lehine çevirme yolları arayacağı kuşkusuzdur.

Gezi direnişi, her yönüyle Türkiye’de ilklere sahne oldu. Sol kendine düşen payı analize ededursun, hükümet kanadı ve muhafazakar taraf bu gelişmeden yeterince kendine düşen analizi yapamadı, yapmaya niyeti de yok. Çünkü şuan güç onlar da ve buna ihtiyaç duymuyorlar.

II.

Sol, öyle bir heyecana kapılmış ve bu heyecanını paylaşma ihtiyacı duymuş olacak ki sol görüşlü bir dergi olan Yeni Film dersinde sinemayla ilgisi olmasa da derginin üçte birini gezi direnişe ayırmışlar. Belki bir ek olarak verilebilecek çalışma derginin içine serpilmiş.

Hükümetin yandaşmedyası ve hükümetin baskı ve zorla kontrol altına aldığı medya kurumların artması nedeniyle alternatif bir iletişim arayışları sosyal medyayla gerçekleşti. Şimdiye kadar sadece müzik, söz paylaşımı ve chat olarak kullanılan sosyal paylaşım ağları hükümete alternatif bir medya güçü olabileceği fark edildi. Sonuna kadar bundan faydalandı. Ancak tecrübesizlik paylaşımları sınırladı.

Yeni Film dergisi, bu eksikliği gidermek için film dergisi olsalar da okuyucularının ufkunu açmak ve bundan sonraki eylem ve direnişlerde bundan nasıl faydalanılması gerektiğini sayfalarına ayırmış. Özellikle video çekimi ve bunun paylaşım tekniği üzerinde detaylıca duran dergi, aynı zaman gezide açılan sinema atölyelerin, bir heves olmaktan çıkarıp, bunu sürekli hale getirmek ve profesyonel bir çalışmaya dönüştürme önerileri de sunmaktadır.

Ayrıca, geziye katılan ama ideolojik olmayan insanlara kendilerini tanıtma ve orda başlayan iletişimi sürekli olması içinde neler yapılabileceğinin tartışmalarını da sayfalarına taşımış.

Yeni Film’in sayfasına taşıdığı gezi direnişe bakılırsa, gezi direnişi sol’a yeni açılımların ve yeni arayışların kapını araladığını gösteriyor. Bir sinema dergisinde bulunmamasıgereken yazılar ve röportajlara bakılırsa sol, kendini sorgulamaya başladı.Çünkü gezi direnişe kadar, sol tükenmişliği yaşıyordu, kan kaybediyordu. Gezi direnişi sol’a nefes aldırdı deyebiliriz.

Osman Tatlı

osmantatli@gmail.com

www.osmantatli.com.tr



Gezinti

İletişim
Bize Yazın:


Gönder Max. 1000 karakter
Populer Sinema: #txt
Mesaj Gönder:
Gönder Max. 1000 karakter